Menu główneWarto poczytaćGalerie zdjęćBitcoin |
Tajemnice Trójmiasta , historia , miejsca godne uwagi
Początki mojej kariery tropiciela tajemnic historii obejmują głównie tereny Trójmiasta i jego najbliższych okolic. Największa ilość obiektów o charakterze przemysłowym powstała tu na początku 1940 roku ,kiedy dowództwo armii niemieckiej zdecydowało włączyć Gdynię i Gdańsk do struktur przemysłowych III Rzeszy. Do największych ośrodków produkcyjnych należały wtedy głównie: - Flugzeugwerke Kurt Kannenber Gotenhafen w Gdyni-Redłowie zajmująca się produkcją podzespołów do myśliwców Focke Wulf - Stocznia Gdyńska - Alte Werft, która podlegała jurysdykcji Deutsche Werke Kiel A.G należącej do ministerstwa obrony Rzeszy - Zakłady torpedowe Torpedo Versuchs Anstalt - Oxhöft na Oksywiu połączone z doświadczalnym poligonem torpedowym - Stocznia gdańska Danziger Werft A.G powstała w roku 1844 (wcześniej Kaiserliche Werft) oraz sąsiadująca w pobliżu stocznia F. Schichau GmbH utworzona w 1892 roku Przemysł okrętowy ukierunkowany był głównie na budowę oraz remonty niewielkich ścigaczy , okrętów podwodnych oraz bieżące remonty dużych pancerników i krążowników . Stocznia Alte Werft remontowała między innymi krążowniki Lützow oraz Admiral Scheer , pancernik Gneisenau oraz jeden z największych, jakim był Bismarck. Prowadzono również remonty mniejszych jednostek takich jak Prinz Eugen i Leipzig. Duży rozmach prac prowadzonych w zakładach Focke Wulfa wymagał ciągłej rozbudowy zakładu oraz utworzenia dodatkowych ośrodków testowo-badawczych usytuowanych poza obrębem głównego kompleksu fabrycznego tak, aby uniknąć ich zniszczenia podczas spodziewanych już w tym okresie nalotów alianckich. Podobnego zaplecza technicznego potrzebował też doświadczalny poligon torpedowy , stocznie oraz będąca w fazie uruchamiania niewielka fabryka min akustycznych. W tym samym okresie rozpoczęto budowę dużych schronów przeciwlotniczych na terenie stoczni , lokalnych schronów dla ludności , specjalnych schronów dla kadry wojskowej oraz odseparowanych okręgów badawczych rozlokowywanych w terenie najczęściej niezwiązanym z produkcją. Znaczna część omawianych tu budowli przestała istnieć w wyniku działań wojennych, a niektóre z nich zostały przejęte przez Wojsko Polskie po wyzwoleniu miasta . Pozostała pewna liczba interesujących pod względem historycznym konstrukcji o których z różnych powodów zapomniano a ich przeznaczenie do dnia dzisiejszego nie zostało wyjaśnione. Należą do nich przede wszystkim zlokalizowane w znacznej odległości od zakładów produkcyjnych schrony bierne oraz obiekty badawcze. Najciekawsze z nich usytuowane są niemal w centrum naszego miasta - przechodzimy obok nich codziennie , nie zdając sobie z tego sprawy. Moje badania skupiły się głownie na dokumentowaniu istnienia takich miejsc, ponieważ brak jakichkolwiek informacji w źródłach historycznych oraz relacjach świadków uniemożliwia wciąż wyjaśnienie zagadek związanych z ich przeznaczeniem. Listę bardziej lub mniej znanych miejsc na terenie Gdyni przedstawia poniższa tabela.
literatura: 1 . Cz. Łuczak, Polityka ekonomiczna Trzeciej Rzeszy w latach drugiej wojny światowej, Poznań 1982, s. 115. 2. Archiwum Państwowe w Gdańsku (APG), Fragmenty opracowań dokumentacji Zakładów Stoczniowych w Kilonii, Zakład w Gdyni 3. R. Wapiński , Dzieje Gdyni, 1980 r. 4. M.Lange, A.Wojcieszonek , Materiały wewnętrzne Pomorskiego Klubu Eksploracyjnego , sgn. 1992 |
WitajOnlineLicznik |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Niniejsza strona internetowa przedstawia opisy miejsc trudnodostępnych i w większości przypadków niebezpiecznych , których zwiedzanie bez należytego przygotowania technicznego oraz wiedzy moze spowodować wypadek lub trwałe kalectwo. Publikowanie zdjęć oraz artykułów umieszczonych w tym serwisie tylko za zgodą autora. © Adam Wojcieszonek - Gdynia 2002-2017 |